19 października w Suwalskim Ośrodku Kultury, w Sali im. Andrzeja Wajdy, odbył się koncert kwartetu jazzowego We4 z udziałem Suwalskiej Orkiestry Kameralnej. Muzycy zaprezentowali program łączący jazzowe standardy z premierowymi aranżacjami przygotowanymi przez Karola Szymanowskiego. Wydarzenie przyciągnęło publiczność zainteresowaną połączeniem kameralnego brzmienia orkiestry z improwizacyjną formą jazzu.
Zespół We4
We4 tworzy grupa artystów związanych z Akademią Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kwartet wyróżnia się składem instrumentalnym, w którym obok klasycznych instrumentów jazzowych pojawiają się harmonijka chromatyczna i wibrafon. Trzech członków zespołu to wykładowcy uczelni, a solista grający na harmonijce i trąbce nadaje grupie indywidualny charakter. Zespół znany jest z autorskich interpretacji jazzowych standardów i precyzyjnego podejścia do formy muzycznej. Czy takie połączenie akademickiego warsztatu i swobody improwizacji może przyciągać nową publiczność jazzu?
Program koncertu We4 i Suwalskiej Orkiestry Kameralnej
Podczas koncertu zabrzmiały utwory autorstwa m.in. Clifforda Browna, Luiz Bonfy, Sonny’ego Rollinsa, Jerome’a Kerna oraz Jule’a Styne’a. Publiczność usłyszała takie kompozycje jak Joy Spring, Willow Weep For Me, The Gentle Rain, St. Thomas, I Fall In Love Too Easily czy The Song Is You. W programie znalazły się także autorskie utwory Karola Szymanowskiego, w tym Pod Osłoną Nocy. Czy klasyczne kompozycje nabrały nowego znaczenia w zestawieniu z orkiestrą kameralną?
Premiera aranżacji Karola Szymanowskiego
Premierowo zaprezentowano aranżacje utworów It Might As Well Be Spring autorstwa Richarda Rodgersa i Oscara Hammersteina oraz Só Danco Samba Antonio Jobima. Aranżacje Karola Szymanowskiego zostały przygotowane specjalnie na koncert w Suwałkach. Połączenie instrumentarium orkiestry z jazzową improwizacją wymagało precyzyjnej konstrukcji muzycznej. Czy tego typu współpraca między środowiskiem jazzowym a kameralnym stanowi kierunek, który warto kontynuować w przyszłych projektach artystycznych?

































