Od początku grudnia mieszkańcy Suwałk mogą korzystać z nowoczesnego systemu biletowego zaimplementowanego we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej. Wdrożenie, zrealizowane przez Mennicę Polską we współpracy z ZKM PGK oraz Bankiem Pekao, zostało sfinalizowane przed terminem przewidzianym umową. System jest już w pełni dostępny dla pasażerów. Jednocześnie, w trosce o zapewnienie maksymalnego komfortu dla podróżnych, do końca lutego 2026 roku, równolegle z nowym systemem będzie funkcjonował również ten dotychczasowy.
Szybko, wygodnie i z duchem czasu
W ramach wdrożenia nowego systemu biletowego w Suwałkach wprowadzono trójfunkcyjne kasowniki, które umożliwiają zakup elektronicznych biletów jednorazowych oraz okresowych przy użyciu wygodnych rozwiązań płatniczych. Do uregulowania należności wystarczy karta bankowa lub smarfon z funkcją NFC. Skasowanie biletu papierowego jest natomiast możliwe z wykorzystaniem QR kodu.
Nowoczesne rozwiązania płatnicze mają za zadanie realnie odpowiadać na potrzeby mieszkańców. Dotyczy to wygody zakupu biletów i zwiększenia dostępności opcji regulacji należności za przejazd, przy jednoczesnym zapewnieniu maksymalnego bezpieczeństwa transakcji. Dążenie do ograniczenia druku papierowych biletów z myślą o środowisku to kolejna niezaprzeczalna korzyść z implementacji systemu
Powiedziała Katarzyna Budnicka-Filipiuk, Prezes Zarządu Mennicy Polskiej.
Warto podkreślić, że dzięki sprawnej współpracy z miastem i doświadczeniu Mennicy Polskiej wdrożenie zostało zrealizowane przed terminem, który określała umowa.
Prosty zakup, prosta kontrola
W przypadku potrzeby okazania biletu zakupionego na pokładzie pojazdu komunikacji miejskiej wystarczy karta płatnicza lub smartfon. W zależności od tego, w jaki sposób została zrealizowana płatność za przejazd, osobie uprawnionej będzie trzeba okazać właściwy nośnik.
Bilety okresowe można zakupić również na Suwalską Kartę Komunikacyjną (SKK), możliwą do wyrobienia w Punkcie Obsługi Pasażera przy ul. Sejneńskiej.

Nowe ułatwienia dzięki Portalowi Pasażera
Jednym z elementów systemu w Suwałkach, poza nowymi możliwościami regulacji należności za przejazd na pokładzie pojazdów komunikacji miejskiej, jest Portal Pasażera. Za jego pośrednictwem można on-line dokonać zakupu biletów okresowych, jak również sprawdzać historię wszystkich transakcji – także tych dokonanych kartą zbliżeniową w kasownikach. Konto w Portalu Pasażera mieszkańcy założą również przy ul. Sejneńskiej.
Niezawodne zaplecze płatnicze dzięki Bankowi Pekao S.A.
Jednym z ważnych partnerów projektu jest Bank Pekao, który pełni funkcję agenta rozliczeniowego. Na etapie wdrożenia organizacja odpowiadała za dostarczenie rozwiązań informatycznych umożliwiających obsługę kart płatniczych w kasownikach i urządzeniach kontrolerskich, a także za udostępnienie bramki płatniczej w Portalu Pasażera. W fazie utrzymania Bank będzie odpowiedzialny za rozliczanie transakcji płatniczych dokonywanych przez mieszkańców Suwałk – zarówno w pojazdach, jak i online.
Fot. UM Suwałki

