Podlaski Bon Turystyczny z dwoma edycjami w 2025 roku
W 2025 roku Podlaski Bon Turystyczny zostanie uruchomiony w nowej formule – program będzie realizowany w dwóch edycjach: letniej i jesiennej. Pierwsza rozpocznie się 1 czerwca i potrwa do końca wakacji, natomiast druga zostanie zrealizowana od września aż do 31 grudnia. Nowością w tegorocznej odsłonie programu jest rozszerzenie jego zasięgu – z bonu będą mogli skorzystać mieszkańcy wszystkich szesnastu województw, w tym również województwa podlaskiego.
Rozszerzenie programu i zwiększone finansowanie
Samorząd województwa podlaskiego zdecydował o podwojeniu budżetu programu. Na tegoroczne edycje przeznaczono łącznie 4 mln zł – dwukrotnie więcej niż w pierwszej odsłonie, na którą zabezpieczono 2 mln zł. Jak podkreślił Bogdan Dyjuk, członek zarządu województwa i inicjator programu, rozszerzenie jego dostępności ma na celu dalsze wzmocnienie ruchu turystycznego w regionie i zapewnienie wsparcia szeroko pojętej branży usługowej.
Sukces frekwencyjny i promocyjny pierwszej edycji
Pierwsza edycja programu, uruchomiona 20 kwietnia 2025 roku, spotkała się z ogromnym zainteresowaniem. W ciągu zaledwie pięciu dni od startu odnotowano 16,5 mln odsłon strony internetowej programu. Jak podkreślają przedstawiciele Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej – operatora projektu – zainteresowanie przerosło oczekiwania, a dostępne bony zostały wyczerpane w kilka godzin. Program przyniósł także wymierne efekty wizerunkowe – informacje o nim pojawiły się w większości ogólnopolskich i zagranicznych mediów, co wpłynęło na postrzeganie regionu jako miejsca atrakcyjnego i bezpiecznego do wypoczynku.
Narzędzie promocji turystyki i wsparcia lokalnej gospodarki
Z danych Polskiej Organizacji Turystycznej wynika, że po uruchomieniu programu odnotowano wzrost liczby turystów odwiedzających województwo podlaskie. Zdaniem Katarzyny Sadowskiej, prezeski Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, bon turystyczny okazał się skutecznym narzędziem marketingowym, które bezpośrednio wpłynęło na poprawę wyników branży – zwłaszcza w okresie majówki, który był najlepszy od wielu lat. Głównym celem pozostaje powrót do liczby odwiedzających sprzed pandemii, kiedy region notował rekordowe zainteresowanie.
Wpływ programu na rozwój przedsiębiorczości w regionie
Władze samorządowe wskazują, że korzyści płynące z realizacji programu wykraczają poza sektor turystyczny. Jak zaznaczyła Izabela Piasecka, radna miejska w Augustowie, środki pozostawione przez turystów trafiają również do lokalnych przedsiębiorców reprezentujących inne branże – gastronomię, handel, usługi transportowe i rzemieślnicze. W ten sposób bon turystyczny staje się narzędziem wspierającym całą lokalną gospodarkę, której rozwój oparty jest na systemie naczyń połączonych.
Druga edycja z myślą o sezonowych obiektach turystycznych
Organizatorzy mają nadzieję, że jesienna tura programu pozwoli w większym stopniu zaangażować także obiekty sezonowe, takie jak pola namiotowe, kempingi czy gospodarstwa agroturystyczne. Bon na okres letni będzie można generować od 1 czerwca za pośrednictwem strony podlaskibonturystyczny.pl. Z uwagi na duże zainteresowanie zaleca się wcześniejsze zapoznanie się z regulaminem programu, aby usprawnić proces jego uzyskania.