Miasto Suwałki przejmuje część zadań związanych z ochroną zabytków od Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W ramach porozumienia samorząd będzie wydawał decyzje administracyjne, pozwolenia na prace konserwatorskie oraz kontrolował zabytki nieruchome i archeologiczne. Nowy Miejski Konserwator Zabytków rozpocznie działalność 1 stycznia 2026 roku. Procesy dotyczące ochrony zabytków w Suwałkach mają być szybsze i bardziej dostępne dla właścicieli obiektów oraz przedsiębiorców.
Suwałki przejmują zadania w zakresie ochrony zabytków
Miasto Suwałki oficjalnie przejęło prowadzenie części spraw z zakresu ochrony zabytków, które dotychczas realizował Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytków. Porozumienie zostało podpisane w Urzędzie Miejskim w Suwałkach w obecności Wicewojewody Podlaskiego Pawła Krutula, Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Adama Musiuka oraz Prezydenta Suwałk Czesława Renkiewicza. Zgodnie z nowymi ustaleniami, samorząd będzie obsługiwał większość spraw dotyczących zabytków nieruchomych i archeologicznych, z wyjątkiem kilku kluczowych obiektów wpisanych do rejestru.
Dlaczego Suwałki powołują Miejskiego Konserwatora Zabytków?
Miejska instytucja konserwatorska w Suwałkach działała przez kilkanaście lat, a następnie jej uprawnienia zostały odebrane w ramach centralizacji. Prezydent Czesław Renkiewicz podkreślił, że powołanie Miejskiego Konserwatora Zabytków pozwoli przyspieszyć decyzje dotyczące zabytków i ułatwi właścicielom obiektów prowadzenie inwestycji z zachowaniem zasad ochrony miejskiej tkanki zabytkowej. Nowy urząd ma wspierać zarówno prywatnych właścicieli, jak i przedsiębiorców w realizacji przedsięwzięć wymagających działań konserwatorskich.
Jakie zadania przejmuje Miasto Suwałki?
Miasto będzie odpowiedzialne za wydawanie dokumentów i decyzji administracyjnych związanych z ochroną zabytków, w tym uzgodnień programów prac konserwatorskich, programów zagospodarowania zabytków oraz decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego i warunków zabudowy. W ramach swoich kompetencji samorząd będzie wydawał pozwolenia na prace konserwatorskie, restauratorskie i budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru, prowadzenie badań architektonicznych i archeologicznych, a także decyzje dotyczące zmiany przeznaczenia obiektów, umieszczania urządzeń technicznych, tablic czy reklam na zabytkach.
Miejski Konserwator Zabytków – kto będzie nadzorował działania?
Prezydent Miasta Suwałki powoła Miejskiego Konserwatora Zabytków, który rozpocznie pracę 1 stycznia 2026 roku. Kandydat zostanie wyłoniony w drodze konkursu. Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytków zachowa kontrolę nad prawidłowym i terminowym wykonywaniem powierzonych zadań, zapewniając nadzór merytoryczny i zgodność działań z obowiązującymi przepisami.
Korzyści dla właścicieli zabytków i przedsiębiorców w Suwałkach
Przeniesienie części kompetencji do miasta ma na celu usprawnienie procedur administracyjnych związanych z ochroną zabytków. Skrócenie czasu oczekiwania na decyzje oraz uproszczenie procesu uzyskiwania pozwoleń zwiększa dostępność usług konserwatorskich. W ten sposób inwestycje przy obiektach zabytkowych będą realizowane szybciej, przy zachowaniu pełnej zgodności z zasadami ochrony dziedzictwa kulturowego.
Fot. UM Suwałki