Rail Baltica: Przetarg na odcinek Białystok–Ełk ogłoszony
Podróż pociągiem z Białegostoku do Ełku skróci się do 55 minut, a prędkość składów osiągnie 200 km/h. W Dobrzyniewie Dużym powstanie stacja zamiast przystanku.
Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, powiedział:
Przebudowa linii Białystok – Ełk to inwestycja, na którą mieszkańcy regionu czekali od lat. Skrócenie czasu przejazdu, lepszy komfort podróży i większe bezpieczeństwo, to konkretne korzyści, które zmienią codzienne życie podróżnych.
Nowoczesna infrastruktura dla podróżnych
Na trasie zmodernizowane zostaną 6 stacji i 10 przystanków, wszystkie dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Pojawią się dwa nowe przystanki: Dziękonie (zamiast Czechowizny) i Ciemnoszyje. Niektóre lokalizacje, jak Białystok Starosielce czy Fasty, zostaną przesunięte bliżej mieszkańców.
Zakres prac i nowe możliwości
Inwestycja obejmuje 100 km linii kolejowej, na której powstanie drugi tor, zwiększając przepustowość trasy. Bezpieczne kursowanie zapewnią nowoczesne systemy sterowania ruchem, a zarządzanie trasą przejmie Lokalne Centrum Sterowania w Białymstoku. W Podlasku i Lipińskich Małych powstaną stacje techniczne umożliwiające mijanie się składów.
Piotr Wyborski, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A oznajmił:
Po raz pierwszy z postępowania wykluczeni zostaną wykonawcy, którzy mają siedzibę poza UE, EOG oraz podmioty z państw, które nie są objęte porozumieniem o zamówieniach rządowych w ramach WTO. To nasza decyzja i reakcja na niedawno ogłoszony wyrok TSUE. Podchodzimy do tej ważnej inwestycji racjonalnie, takie ograniczenie zwiększa bezpieczeństwo jej realizacji.
Bezkolizyjne przejazdy i wyższe prędkości
Na trasie powstanie 20 wiaduktów drogowych, 12 kolejowych i 12 przejść pod torami, eliminując przejazdy w poziomie szyn. Pociągi osobowe osiągną prędkość 200 km/h, a towarowe – 120 km/h.
Wartość projektu i finansowanie
Przetarg wart 6 mld zł realizowany jest ze wsparciem unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Projekty obejmujące odcinki Białystok–Knyszyn, Osowiec–Ełk oraz Knyszyn–Osowiec są dofinansowane przez Unię Europejską. Prace budowlane mają zakończyć się w 2029 roku.
Źródło: www.rail-baltica.pl (dostęp: 09.01.2025)