sobota, 26 kwietnia 2025

Reklamowy chaos pod lupą. Augustów pracuje nad uchwałą krajobrazową [ankieta]

Uchwała krajobrazowa w Augustowie – czas na porządek w miejskiej przestrzeni

Augustowski magistrat rozpoczął prace nad uchwałą krajobrazową, której celem jest uporządkowanie przestrzeni miejskiej zdominowanej przez chaotyczne reklamy, billboardy i afisze. Inicjatywa ma na celu poprawę estetyki miasta oraz zapewnienie uczciwych zasad promocji dla lokalnych przedsiębiorców.

Reklamy w Augustowie – problem widoczny gołym okiem

Obecny wygląd wielu ulic w Augustowie budzi kontrowersje – porwane billboardy, zardzewiałe tablice reklamowe i pstrokate banery dominują na elewacjach budynków, zasłaniając ich architekturę i psując estetykę miejskiego krajobrazu. Władze miasta zauważają potrzebę zmian, które pozwolą na zachowanie równowagi pomiędzy reklamą a estetyką przestrzeni publicznej.

Głos mieszkańców kluczowy dla przyszłych decyzji

W celu poznania opinii mieszkańców Urząd Miejski uruchomił specjalną ankietę, w której augustowianie mogą wyrazić swoje zdanie na temat ilości i jakości reklam w mieście. Formularz dostępny jest w systemie karty mieszkańca na stronie www.tak.augustow.pl oraz w aplikacji mobilnej „TAK” w zakładce „Ankiety”. Zebrane głosy posłużą jako podstawa do opracowania regulacji uwzględniających potrzeby społeczności lokalnej.

Czy Twoim zdaniem Suwałki toną w reklamach? Podziel się swoją opinią!

Eksperci i artyści zgodni: potrzebne są zasady

Podczas debaty zorganizowanej w Małej Galerii Augustowskich Placówek Kultury głos zabrali lokalni artyści i przedsiębiorcy. Grafik Radosław Bućko porównał nadmiar reklam do „długiego, głośnego krzyku w ciasnym pokoju”, podkreślając, że chaos reklamowy odstrasza turystów i męczy mieszkańców. Architekt Paweł Kotwica zauważył, że reklamy zakłócają odbiór miasta i odbierają mu urok, dodając, że jego firma nie korzysta z tego typu promocji w Augustowie.

Koniec wyścigu na większy i bardziej kolorowy baner

Jak podkreślił zastępca burmistrza Filip Chodkiewicz, w Augustowie panuje „wolna amerykanka” i „wyścig zbrojeń” na coraz większe i bardziej krzykliwe reklamy. W jego ocenie lokalni przedsiębiorcy są w tej sytuacji w gorszej pozycji niż duże sieci handlowe, które mogą zdominować przestrzeń reklamową miasta. Uchwała krajobrazowa ma wprowadzić czytelne i sprawiedliwe zasady promocji dla wszystkich.

Przedsiębiorcy oczekują kompromisu

Podczas debaty pojawiły się również głosy właścicieli lokalnych firm, którzy podkreślają, że choć popierają porządkowanie przestrzeni publicznej, potrzebują skutecznych i dostępnych form promocji. Augustowski biznesmen Zbigniew Walicki zaznaczył, że małe firmy muszą mieć szansę na dotarcie do klientów, mimo rosnącej konkurencji ze strony dużych sieci.

Edukacja i przykłady z innych miast jako inspiracja

Prace nad uchwałą wspierane są także działaniami edukacyjnymi. W augustowskich szkołach odbywają się spotkania prowadzone przez Natalię Wielebską ze Stowarzyszenia Traffic Design, która uczy dzieci i młodzież, jak właściwie projektować przestrzeń miejską. Ekspertka podkreśla, że dobrze zaprojektowana reklama może być estetycznym elementem miasta, jeśli tylko zostanie umieszczona zgodnie z zasadami. Gdańsk, Kraków i Łódź to przykłady miast, w których podobne działania przyniosły pozytywne efekty.

Czy uchwała krajobrazowa zmieni oblicze Augustowa?

Choć prace nad uchwałą dopiero ruszyły, już teraz wiadomo, że ich rezultat będzie miał długofalowe konsekwencje dla wyglądu miasta i zasad prowadzenia działalności reklamowej. Ostateczny kształt uchwały ma być wynikiem kompromisu – pomiędzy potrzebami przedsiębiorców a oczekiwaniami mieszkańców i wizją estetycznego, spójnego Augustowa.

Czytaj także

Ogólnopolska Olimpiada Młodzieży Podlaskie 2025 – harmonogram dyscyplin i relacja z otwarcia

Ceremonia otwarcia 31. Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży w SuwałkachW czwartek,...

Na początku był Chaos… potem Shakin’ Dudi! Rozgrzewka przed SBF 2025 [ZDJĘCIA]

Koncert Shakin' Dudi w Suwałkach - rozgrzewka przez Suwałki...

Suwałki Blues Festival 2025 – trzy dni światowego bluesa w Suwałkach – sprawdź program

Suwałki Blues Festival 2025: Rekordowy budżet i międzynarodowe gwiazdy...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj