Obwodnica Sztabina
Budowa obwodnicy Sztabina, jednej z ważniejszych inwestycji drogowych w regionie, rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku. Nowa trasa o długości 4,23 km została zaprojektowana jako jednojezdniowa droga o nawierzchni bitumicznej. Jej konstrukcja przewiduje dwa pasy ruchu (układ 1×2), co zapewni sprawny i bezpieczny przejazd pojazdów w obu kierunkach. Dodatkowo, droga będzie wyposażona w obustronne pobocza bitumiczne, wykonane z materiałów o takiej samej wytrzymałości jak nawierzchnia jezdni.
Całkowita szerokość nawierzchni jezdni wyniesie 10 metrów, co pozwoli na komfortowe użytkowanie zarówno przez pojazdy osobowe, jak i ciężarowe. Kluczowym aspektem tej inwestycji jest dostosowanie drogi do przenoszenia obciążeń o nacisku do 11,5 tony na oś, co odpowiada wymaganiom dla dróg krajowych o wysokiej intensywności ruchu.










Estakada nad Biebrzą – obwodnica Sztabina
W ramach realizacji obwodnicy Sztabina w województwie podlaskim powstaje estakada o długości 665 metrów. Obiekt ten jest jednym z kluczowych elementów inwestycji. Trasa obwodnicy została zaplanowana po wschodniej stronie miejscowości, a estakada umożliwi jej przebieg nad rzeką Biebrzą oraz doliną tej rzeki. Rozwiązanie to ma na celu ograniczenie wpływu inwestycji na środowisko naturalne w obszarze o wysokiej wartości przyrodniczej.
Obwodnica Sztabina stanowi część drogi krajowej nr 8 (DK8), która pełni istotną rolę w systemie transportowym kraju, łącząc północne i południowe regiony Polski. Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) odcinek ten planuje się oddać do użytku w 2025 roku. Inwestycja ma na celu usprawnienie ruchu tranzytowego, poprawę bezpieczeństwa oraz odciążenie dróg lokalnych w miejscowości Sztabin.
Obwodnica Sztabina z lotu ptaka






Zdjęcia: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad